Söyleşi

Gül Güven

İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden 1988 yılında mezun olduktan sonra Orta Doğu Teknik Üniversitesi Restorasyon Anabilim Dalı’nda yüksek lisans eğitimini tamamlamıştır. 1991 yılında Ankara’da Ven Mimarlık firmasını kurmuştur. 2007’den bu yana tasarımın tüm aşamalarında yapı bilgi modelleme (BIM) sistemini kullanan firma, proje yönetiminde aktif ekibi ile ulusal ve uluslararası projelerde danışmanlık rolü de üstlenmektedir. Güven, 2012’de faaliyete geçen İstanbul ofisiyle beraber, uluslararası ve ulusal birçok projeyle mimarlık hizmetlerini sürdürmektedir.

Turgut Cansever Ulusal Mimarlık Ödülleri 2015, Chicago Athenaeum Museum – Green Good Design (2014), International Property Awards Europe (2014), THBB Mimarlık Ödülleri (2012), Kayseri Adalet Sarayı Yarışması birinciliği (2009), YEM Tasarım Ödülü (2008) ve Fransız Kültür Merkezi Yarışması birinciliği (2008), mimarın başarılarından bazılarıdır. Hacettepe Üniversitesi ve Çankaya Üniversitesi’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak bulunan Güven, mimari ve tasarım üzerine birçok seminer, panel ve kongreye katılmış; yarışmalarda jüri üyeliği yapmıştır.

Gül Güven, TMMOB, RIBA, TSMD, KORDER, KAGİDER üyesidir.


Projeleriniz için öncelikli olarak tercih ettiğiniz, bağ kurduğunuz özel markalar var mı? Ne gibi kriterler firmalar ve markalar ile bağ kurmanızı sağlar?

Proje sürecinde öncelikli tercih ettiğim markalar için bir ön koşul belirlemesem de meslek pratiği içinde bağ kurduğum, güvendiğim, takip ettiğim özel markalar oluştu. Her proje yeni bir serüven; konsept proje hayata geçirilirken doğru malzeme ve markaya ulaşmak önemli bir aşama. İstenen mekansal algıyı sağlamak için marka belirleme hassas bir konu olsa da projede marka bir kriter olmuyor. Marka ikincil bir seçimdir ve tasarımdaki iç tutarlılığın sağlanması için bir araç olabilir.

Tasarım sürecinde iş birliği yapabilen, kurumsal, doğru numune ve detayı zamanında temin eden, ürünlerini doğru aktarabilen, satın alma sonrası destek ve hizmet veren, mimarın hassasiyetlerine değer veren ve bunlara çözümler üreten, uzun süredir hizmet veren köklü firmalar bizim için değerli. Tercihlerde en çok öne çıkan konu sürdürülebilir ve yenilenebilir doğal malzemeleri seçmektir. Günümüzde doğal kaynakların doğru kullanılması mimarlık pratiğinde daha hassas bir noktada.

Elsa Yönetim Binası

Projelerinizde kullanacağınız ürünler için karar verme süreci ofisinizde nasıl işliyor? İdeal bir materyal seçim sürecini nasıl tanımlarsınız?

Mimari veya ürün tasarımı seçilen malzemelerle somutlaşıyor. Ofisimizde tüm proje ekibi farklı uzmanlıkları ile ürünlerin seçim süreci içindedir. Tasarımın uygulamaya geçmesinde estetik kaygılara göre istenen dokulara, detaylara, teknik performans değerlerine, ihtiyaçları karşılıyor olup olmamasına ve ekonomisine bakılır. Numuneler üzerinden değerlendirmeler yapılır, dayanımı ve uygulama teknikleri değerlendirilir, yapıdaki görsel etkilerine bakılır. Gerektiği zamanlarda mock-up ve replika üretimleri de yaptırmaktayız. İdeal bir malzeme seçim sürecinde yukarıdaki kriterlerin yanında binaların ekolojik ve sürdürülebilir olması en değerli ve vazgeçilmez kriter olmalı düşüncesindeyim. Çevre-ürün etkileşimi, hammadde kaynağı, üretim, yapıya uygulama, kullanım, geri dönüşüm, yok edilme süreçlerinde yapı malzemesi çevre etkileşiminin değerlendirilerek seçilmesi gerekir.

Keypark Ankara

Yapı malzemeleri üzerine son gelişmeleri nasıl takip ediyorsunuz? Hangi kaynaklardan faydalanıyorsunuz?

Bence gelecek mobil pazarlama ve aplikasyonlar üzerine kurulu. Üreticilerin internet sitelerinden, sosyal medya araçlarından, internet medyasından ve mimarlık sitelerinden yapı malzemelerini takip etmekteyiz. Ürünlere dair tanıtım etkinlikleri dahi artık internet üzerinden olmakta. Bunların dışında geleneksel yüz yüze görüşmeler ve basılı yayın takibi de halen devam etmekte. Fuarlar, tesis ziyaretleri, firmaların açtığı yarışmalar, etkinlikler de bilgiye ulaşmak için çok değerli. Dünya mimarlık gündeminin sıkı bir takipçisi olmak, teknik gezilerle yapılanları görmek ve dokunmak faydalı oluyor.

Projelerinizde imzanız olarak adlandırabileceğiniz, olmazsa olmazınız bir malzeme var mı?

Bizim için her proje ayrı bir serüven ve her koşulda kullandığımız olmazsa olmaz bir malzeme yok. Ancak aynı tipolojide bir üretimde belki mümkün olabilir. Malzeme seçimlerinde bir olmazsa olmaz kriter olacaksa o sürdürülebilirlik olmalı.

SE Evi

Türkiye yapı endüstrisinde eksikliğini hissettiğiniz ürünler var mı?

Pencere, kapı ve cephe sistemlerinde yerli üretimlerde istediğimiz detay ve performansı bulamıyoruz. Sıhhi tesisat çözümlerinde, karo halıda, aydınlatmada, mobilyada da keza öyle. Tasarımın ve kaliteli üretimin bir arada çözümü çok değerli. Ülkemizde üreticiler Ar-Ge çalışmalarında tasarımcı desteğini kuvvetlendirmeliler.

Arden Medikal Fabrika

Related posts
Söyleşi

Doğan Mete

3 Mins read
2005 yılında Haliç Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun olan Doğan Mete, eğitim hayatının hemen ardından İstanbul’da tarihi yarımada bölgesinde kendi ofisi Doğan Mete…
Söyleşi

Çağıl Akçurin

3 Mins read
Özellikle projelere getirdiği “haute couture fonksiyonellik” ve “sofistike yalınlık” ile tanınmaktadır. Tasarladığı kamu-özel iş birliği olan Beşiktaş Kahvaltıcılar Sokağı ve Mimarlar Odası…
Söyleşi

Ayşegül Güner

3 Mins read
İstanbul’da 2002 yılından beri edindiği deneyimi 2008’de AAD Architects&U.WE Design çatısı altında birleştiren Mimar Ayşegül Güner, mimarlık, iç mimarlık ve kentsel tasarım…