Söyleşi

BARN arch.

2016 yılında BARN’ı kuran Ağacan Bahadır (ITU) ve Tümer Keser (ITU), okul zamanı ilgi duydukları Geçici Mekanlar ve Strüktürler üzerine tasarladıklarını mezun olmayı beklemeden hayata geçirmeye karar verdiler. İlk olarak Coca-Cola Company ile bir araya geldikten sonra Nike, Red Bull, Vitra, Efes Pilsen, Babylon, Pernod Ricard ile iş birliği içinde birçok başarılı projenin tasarım ve uygulamasını üstlendiler. Bu alanda edindikleri bilgileri iç mekan projelerine aktarıp iki farklı alanın birbirini besleyeceği bir sistem yarattılar ve aynı heyecanı taşıyan mimar, iç mimar ve ürün tasarımcılarını ekiplerine kattılar. Birçok projede farklı disiplinlerle iş birliğine gittiler. İstedikleri BARN ortamını Galata, İstanbul’da oluşturdular.

Ekip; atmosfer odaklı iç mimari, geçici mekan ve strüktürler, mimari enstalasyonlar, deneysel sanat iletişim formları üzerine proje üretmeye devam ediyor.

www.barn-arch.com


Projeleriniz için öncelikli olarak tercih ettiğiniz, bağ kurduğunuz özel markalar var mı? Ne gibi kriterler firmalar ve markalar ile bağ kurmanızı sağlar?

Bağ kurduğumuz markalardan öte, iyi ilişkide olduğumuz zanaatkarlar ve üretimhaneler var diyebiliriz. Firmaların kurumsallıkları ve endüstriyel üretim mekanizmaları içinde sınırlı kalmak, hedeflediğimizden başka bir noktaya sürüklenmemize sebep oluyor. Bunu epey deneyimledik. Önerdiğimiz yenilikçi yapım ve üretim tekniği, bir firmadansa bir ustayı daha çok heyecanlandırabiliyor. İşverenden ziyade, uzun seneler aynı malzemeye dokunan ve onu defalarca özenle işleyen ustayı heyecanlandırmak bizim için daha kıymetli oluyor. Her zaman onlarla bu uzun yola çıkmak çok daha keyif verici, öğretici ve son ürünün nitelikli olmasını sağlıyor. Yerel malzeme ve firmalarla ilerlemek bu aşamada tercihimiz oluyor. Malzemenin yurt dışından uzun bir yolculuk yaparak gelmesi çoğu zaman projenin kimliğine uygun bir yöntem olmuyor.

Red Bull Music Academy Stage, Soundgarden Festival

Projelerinizde kullanacağınız ürünler için karar verme süreci ofisinizde nasıl işliyor? İdeal bir materyal seçim sürecini nasıl tanımlarsınız?

Her projemizde bir söz söyleme ve dert edinme biçimlerimiz oluyor. Bunun etrafında her şey şekilleniyor; çoğunlukla biz malzemeyi değil, malzeme bizi seçiyor gibi hissediyoruz. Kendiliğinden öne çıkıyorlar. Malzeme seçme sürecine girdiğimizi noktasal detay çözümler dışında pek hatırlamıyoruz. Projenin konsept aşaması sonunda hepsi önümüzde hazır oluyor. Mock-up, BARN olarak formel kullanım alanı dışında önerdiğimiz materyallerde olmak zorunda. Bunun için süreç, tasarım – ön üretim – uygulama aşamalarında üç farklı mock-up olarak ilerliyor. Tasarım aşamasında ilerlettiğimiz mock-up’ı, üretim yerlerinde son haline getiriyoruz. Uygulama sahasında yerine monte edip son denemelerle uygunluğunu kontrol ediyoruz. Bundan sonrası ise aslında en kritik kısım: materyali takip ederek kullanım süresi içinde uygunluğunu kontrol etmek ve geri dönüşler ile deneyim edinmek. İdeal materyal seçim sürecini bizler için tanımlamak zor. Her süreç projeye özgüdür. Bazen yukarıda saydığımız aşamalar olurken, bazen yolda yürürken bir şantiye kapatma kumaşı projemizin malzemesi oluyor.

Nike Air Sergi Tasarımı

Yapı malzemeleri üzerine son gelişmeleri nasıl takip ediyorsunuz? Hangi kaynaklardan faydalanıyorsunuz?

Günümüzde basılı kaynaklar maalesef eski kalıyor, her zaman tercihimiz dijital kaynaklardan yana. Birkaç derli toplu dijital yayın dışında çoğunlukla sosyal medya platformları bizim için daha faydalı. “Beğendiğine benzer bunlar var” algoritmasını bilinçli bir şekilde kullandığımızda önümüze çıkanları eleyerek, kaydederek, takip ederek öğreniyoruz. Antalya’daki bir seramik ustasından, Doğu Avrupa’da genç bir ürün tasarımcısına kadar farklı profillerle karşılaşabiliyor ve hızlıca kendileri ile iletişim kurmaya başlayabiliyoruz. Bu da diğer kaynaklara göre keşfedebilme ve ulaşılabilir olmakta hız kazandırıyor.

Salon İKSV, Efes Bar

Projelerinizde imzanız olarak adlandırabileceğiniz, olmazsa olmazınız bir malzeme var mı?

BARN olarak birkaç sistem ve genel yapım yöntemlerinde kullanılan malzemeler dışında, yenilikçi bir materyali projelerimizde bir ya da iki defa kullanırız. Sonrasında onu yormaktansa, yenisini denemeye geçeriz ya da geliştirmeye çalışırız. Şeffaf ve opak çizgi arasında kalanlar, tam ve yarı yansıtıcılar, RGB aydınlatmalar, yapay atmosfer sağlayıcılar her zaman projelerimizde kullandığımız ve heyecan duyduklarımızın başında.

Nike React

Türkiye yapı endüstrisinde eksikliğini hissettiğiniz ürünler var mı?

Bir ürün için “eksikliğini hissediyoruz” diyemeyiz. O ürün yoksa eminiz ki o tanıma uyacak başka materyal ve çözüm vardır. Türk firmalar bu eksikliği pek hissetmiyor. Onlara yenilikçi bir teknik ya da materyal ile gittiğimizde maceraya atılmaktan çekinmiyorlar, Ar-Ge ve mock-up kısmını başlatıyorlar. “Yaparız tabii” ile başlayıp “bu da bu kadar olur zaten” demedikleri sürece tercihimiz hep bu yönde.

Red Bull – Futurave Night (Didem Kendik)

Related posts
Söyleşi

Doğan Mete

3 Mins read
2005 yılında Haliç Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun olan Doğan Mete, eğitim hayatının hemen ardından İstanbul’da tarihi yarımada bölgesinde kendi ofisi Doğan Mete…
Söyleşi

Çağıl Akçurin

3 Mins read
Özellikle projelere getirdiği “haute couture fonksiyonellik” ve “sofistike yalınlık” ile tanınmaktadır. Tasarladığı kamu-özel iş birliği olan Beşiktaş Kahvaltıcılar Sokağı ve Mimarlar Odası…
Söyleşi

Ayşegül Güner

3 Mins read
İstanbul’da 2002 yılından beri edindiği deneyimi 2008’de AAD Architects&U.WE Design çatısı altında birleştiren Mimar Ayşegül Güner, mimarlık, iç mimarlık ve kentsel tasarım…